Шукати в цьому блозі

Сучасна природничо-наукова картина світу (ПНКС), образ природи випускника

Тема: Сучасна природничо-наукова картина світу (ПНКС), образ природи випускника



Знання про дійсність мають бути цілісними. Люди розділили ці знання на окремі науки, щоб легше було опанувати ту чи іншу галузь знань і використати їх у прак­тичній діяльності. Знань про дійсність так багато, що одна людина не може їх осяг­нути за своє життя.

Наш геніальний співвітчизник В. Вернадський був всесвітньо відомим природодослідником. Більше 1000 різних природничих наук змагаються за те, щоб назвати В. Вернадського своїм засновником, але це число не охоплює всі природничі науки. Проте при глибокому вивченні всі науки про природу ніби проростають одна в одну, являючи собою єдину систему знань про все те, що вас оточує, в тому числі і про вас самих.

Як вам відомо, система знань — це закономірно взаємопов’язані елементи знань, що являють цілісність знань про дійсність. Ознакою цілісності є підлягання елемен­тів, що її складають, загальним закономірностям. Кожна людина прагне мати вклю­чені в цілісність знання про дійсність, бо інакше ці знання є незрозумілими, їх важко застосовувати.

Уявіть собі: ви знайшли на дорозі ключ від дверей, за якими всі таємниці світу. Ви бачите металевий предмет певної форми — маєте таке знання про ключ. Але ви не знаєте, як цей предмет пов’язаний з іншими об’єктами навколишнього світу. Знання про цей предмет не включені в систему, цілісність знань про дійсність. Ключ і знання про нього не мають для вас цінності, хоча знахідка могла вас зробити найщасливішою людиною у світі.

Образ — форма і продукт відображення об’єктивної реальності у свідомості людини. Образ створюється людиною внаслідок впливу на її органи чуттів зовнішнього світу, дії зовнішніх і внутрішніх подразників. Як у дійсності об’єкти взаємопов’язані, так і в образі знання про них взаємопов’язані, взаємозумовлені.

Подразники, що потрапляють до органів чуття від об’єктів зовнішнього світу, пе­ретворюються в аналізаторах органів чуттів на нервові фізіологічні імпульси. Імпульси йдуть у мозок, внаслідок чого в ньому створюється образ того, що сприймається. Властивості відображуваного об’єкта кодуються в нервових процесах, створюється своєрідна нервова модель об’єкта. Ця модель не тотожна об’єктові, вона — лише продукт нервових взаємодій при утворенні відображення об’єкта в мозку людини.

Відображення — це власний продукт свідомості. Образ об’єкта не завжди відповідає об’єктові, це модель його, створена свідомістю того, хто його сприймає. Образ відбиває ті суттєві ознаки об’єкта, які людина здатна сприйняти. З часом образ може уточнюватися або і змінюватися.

Як же зі знань, одержаних під час вивчення різних модулів підручника, створити цілісний образ знань про природу?

Образ утворюється у вашій свідомості, це ваш власний продукт — цілісне новоут­ворення із елементів знань. Образ може не включати всіх знань, які ви одержали під час вивчення всіх модулів природознавства. Він має містити ядро основних природ­ничо-наукових знань, без яких неможливо пояснити явища, властивості природних об’єктів.

Ви маєте виявити ядро природничо-наукових знань — основу створення свого об­разу природи у випускному класі. Для цього необхідно використати загальні законо­мірності природи і зв’язати за допомогою них всі теми, які будуть вивчатися в курсі природознавства 11 класу.

Ось ці закономірності:

                        закономірність збереження, до якої входять закон збереження і перетворення енергії, закон збереження маси речовини, закон збереження електричного заряду;

                        закономірність спрямованості самочинних процесів до рівноважного стану, зміст якої складають закон про самочинний перехід тіл до мінімуму енергії взаємодії (падання тіл на землю, рух води до найнижчого рівня, об’єднання атомів у мо­лекулу тощо) та закон про перехід системи, що складається з великої кількості частинок, до максимально можливої невпорядкованості (розширення газів, розчин речовин, дифузія та ін.);

                        закономірність періодичності процесів у природі, зміст якої включає періодичний закон, знання про кругообіг речовин, про біоритми в живій природі.

 

За допомогою перелічених загальних закономірностей ви будете пояснювати фі­зичні, хімічні, біологічні, географічні явища й об’єкти, що вивчаються, і в такий спосіб об’єднаєте їх у цілісність.

Можете врахувати наступне. У кожному модулі і навіть у кожній темі курсу ви­вчаються специфічні закони або закономірності: фізичні, хімічні, біологічні, геогра­фічні. На основі специфічних (часткових) законів і закономірностей пояснюються явища, процеси, властивості об’єктів, що вивчаються в тій чи іншій темі. І якщо ви поясните часткові закони і закономірності на основі загальних закономірностей при­роди, то це означає, що явища та процеси, які пояснювали ці часткові закони і зако­номірності, об’єднані на основі загальних закономірностей.

Образ природи учні моделюють за допомогою схеми. У її центрі розташоване ядро знань про природу — навколо загальних закономірностей розміщують теми, що ви­вчалися в модулях, і від тем вказують основні знання, які вважають за необхідне по­казати на своєму образі. До них додають ілюстрації — власні або знайдені в Інтернеті малюнки і фотографії. У центрі образу природи розміщують свій символ природи чи образу світу.

До кожного модуля учень додає ті явища, об’єкти, досліди, спостереження, які мають для нього важливе значення і тому включені ним у образ природи.

Завдання:

1. Навіщо суспільству тепер потрібна наука?

2. Які етапи проходять учені, під час проведення наукових досліджень?

3. Які особливості наукового пізнання природи? Спробуйте порівняти наукову

діяльність фізика та історика.

4. Чи є відмінності в дослідженні об’єктів живої й неживої природи? У чому, на

вашу думку, полягають складності спостереження за організмами в природі?

5. Наведіть приклади природних явищ, знання про які ви здобули в результаті

власних спостережень.

Немає коментарів:

Дописати коментар